Wynajem samochodu z wypożyczalni to bardzo ciekawa usługa. Jak postępować w przypadku, gdy w trakcie jazdy wypożyczonym pojazdem ulegnie on awarii? Najczęściej informacje te są zawarte w regulaminie najmu pojazdu. Najważniejsze porady w tym zakresie zamieściliśmy w poniższym artykule. Zapraszamy do lektury!

Poinformuj firmę

Najważniejszą czynnością, jaką należy wykonać po awarii wynajętego auta, jest powiadomienie o tym firmy, od której wypożyczyliśmy samochód. Znacząca większość firm tego typu oddaje do dyspozycji swoich klientów całodobowe linie telefoniczne, dzięki czemu ze zgłoszeniem usterki nie powinno być jakichkolwiek problemów. Pracownik, który odbierze nasze zgłoszenie, przekaże nam wówczas szereg informacji odnośnie kroków, jakie należy wykonać.

Przyczyna awarii jest kluczowa

Najistotniejszą kwestią jest ustalenie, jaka była przyczyna awarii oraz kto odpowiada za jej powstanie – firma wynajmująca samochód, czy klient eksploatujący dane auto w niewłaściwy sposób. Może również zdarzyć się, że usterka pojazdu powstanie wskutek zbiegu okoliczności. Zazwyczaj jest tak, że jeśli niesprawność samochodu była spowodowana zdarzeniem losowym, to koszty związane z jej usunięciem ponosi firma wynajmująca pojazd.

Zobacz również:  Jakie opony letnie kupić

Czujność to podstawa

Większość obecnie działających na polskim rynku firm wypożyczających samochody to przedsiębiorstwa godne zaufania. Warto jednak wiedzieć o tym, że są również takie, które wypożyczają klientom pojazdy obarczone wadami. Wady te w znaczący sposób przekładają się na obniżenie komfortu jazdy oraz większe prawdopodobieństwo wystąpienia wypadku. Koszty reperowania usterek, które powstały przez zatajenie usterek w aucie, musi pokrywać firma wynajmująca.
Niezwykle często udowodnienie nieprawidłowości oraz zaniedbań ze strony firmy wynajmującej pojazd jest trudne. Z tego powodu zachęcamy do tego, by bardzo dokładnie przeczytać zapisy umowy oraz regulamin wynajmu. Jeżeli auto zostało uszkodzone przez najemcę wskutek niewłaściwej eksploatacji, to musi on pokryć koszty remontu. Takie awarie to najczęściej uszkodzenie opon lub felg, zabrudzenie tapicerki, zatarcie silnika, spalenie sprzęgła czy zablokowanie skrzyni biegów. Nie wolno zatajać przed firmą wynajmującą żadnych uszkodzeń. Dotyczy to również takich usterek, które nie uniemożliwiają dalszego prowadzenia pojazdu. Jeśli osoba wynajmująca chce dokonać naprawy, musi poinformować o tym zamiarze firmę. Surowo zabronione jest samodzielne usuwanie powstałych usterek. Takie czynności najczęściej są powierzane serwisom, z którymi współpracują dane wypożyczalnie. Ich koszty ponoszą klienci.

Zobacz również:  Foteliki samochodowe

Firmy wynajmujące samochody są przygotowane na awarie

Firmy zajmujące się wynajmowaniem samochodów są doskonale przygotowane na ewentualne awarie. W tym celu wykupują specjalne ubezpieczenia, podpisują umowy z serwisami naprawy pojazdów oraz inwestują w pojazdy zastępcze. Gorąco zachęcamy do tego, aby przed skorzystaniem z usług jakiejkolwiek firmy wynajmującej, wcześniej dokładnie zapoznać się z zapisami umowy oraz z regulaminem.