1 stycznia 1996 roku zaczęły obowiązywać w Unii Europejskiej przepisy dzięki którym, a właściwie dzięki wprowadzonemu wtedy sposobowi badania zużycia paliwa, producenci zaczęli wprowadzać do projektowanych modeli i silników system start-stop. Od tego czasu rozprzestrzenił się i dotarł do większości sprzedawanych samochodów osobowych. Najkrócej rzecz ujmując system pozwala na automatyczne wyłączanie silnika w ściśle określonych sytuacjach. Jednocześnie użytkownik samochodu ma możliwość jego stosowania lub wyłączenia, jeśli uzna, że nie jest dla niego w danej sytuacji korzystny.

Sposób działania

System start-stop zaczyna działać w momencie, kiedy zatrzymamy się na światłach lub w korku, włączymy luz i puścimy pedał sprzęgła. Aby to nastąpiło sprawdzane są pozostałe parametry pracy: temperatura silnika i oleju, działające dodatkowe urządzenia takie jak klimatyzacja czy systemy audio, temperatura zewnętrzna. Wtedy silnik wyłączy się, natomiast włączy się powtórnie, kiedy ponownie naciśniemy pedał sprzęgła lub w autach z automatyczną skrzynią biegów puścimy pedał hamulca. Według różnych wyliczeń takie działanie pojazdu może przynieść określone korzyści w postaci mniejszego zużycia paliwa, zmniejszenia emitowanego hałasu i mniejszej produkcji spalin.

Zobacz również:  Kiedy warto wymienić wycieraczki samochodowe?

Kierowcy są podzieleni co do korzyści wynikających z zastosowania tego rozwiązania i chęci korzystania z tak działającego systemu, maja więc możliwość jego wyłączenia w dowolnej chwili. Wiąże się to z charakterem i najczęstszym sposobem użytkowania samochodu. Inaczej odczujemy korzyści korzystając
z niego w ciągłym ruchu miejskim, a inaczej, gdy głównie jeździmy drogami szybkiego ruchu i autostradami.

Zalety systemu start-stop

Jeśli system mamy włączony na stałe i spełnione są odpowiednie warunki do jego wyłączenia, szacunkowe dane, których rozrzut jest zresztą bardzo duży, pokazują, że oszczędności w zużyciu paliwa mogą sięgać 15% (samochód klasy średniej, roczny przebieg – 50 000 km, zróżnicowane warunki drogowe). Niewątpliwą zaletą jest również działanie proekologiczne poprzez spełnianie coraz ostrzejszych norm zużycia paliwa i emisji CO2. Zaletą niektórych systemów jest też współpraca z układem odzyskiwania energii w trakcie hamowania, dzięki czemu akumulatory specjalnej konstrukcji są w stanie się doładowywać.

Wady systemu start-stop

Producenci i użytkownicy zdają sobie sprawę, że tak działający system musi powodować większe zużycie niektórych części biorących udział w częstym rozruchu silnika. Dlatego powstały nowe rozwiązania, takie jak specjalne układy zarządzania energią, mocniejsze rozruszniki, akumulatory o specjalnej konstrukcji. Niektóre skomplikowane rozwiązania muszą zastąpić standardowe rozruszniki i alternatory tworząc urządzenia spełniające obie te role.

Zobacz również:  Malowanie natryskowe lakieru samochodowego

Kto powinien najczęściej używać systemu start-stop?

Statystyki oraz codzienne użytkowanie wskazują, że jest to rozwiązanie najkorzystniejsze dla tych kierowców, którzy jeżdżą często w warunkach miejskich, przejeżdżają kilka, kilkanaście kilometrów dziennie, na swojej drodze napotykają dużo skrzyżowań ze światłami i często stoją w korkach. W tym przypadku oszczędności dla kierowcy będą najbardziej widoczne a wszyscy pozostali użytkownicy dróg będą najbardziej zadowoleni ze zmniejszonego hałasu
i wyprodukowanej ilości spalin.